Ga door naar hoofdcontent
Informatie7. Een snoezelkamer voor kinderen met special needs – Kenia

7. Een snoezelkamer voor kinderen met special needs – Kenia

Kandidaat
Winnie Juma
Master of Science in de psychologie

Project
Een snoezelkamer voor kinderen met special needs in Kenia; zintuigen stimuleren en angst verminderen

Waar
LungaLunga Sub-County, Kenya.

Doelgroep
100 kinderen met special needs.

 

Doel
Het verbeteren van de vaardigheden van kinderen met ‘special needs’  om prikkels te verwerken zodat zij minder last hebben van angst, zich beter kunnen concentreren, gemakkelijker sociaal contact maken, hun motorische vaardigheden verbeteren en hun cognitieve ontwikkeling kan verbeteren.

Mijn motivatie

Winnie : ‘Momenteel hebben we meer dan 50% van de kinderen met special needs in ons programma voor kinderen met problemen met de zintuigelijke prikkelverwerking. We bieden hen echter alleen bezigheidstherapieën aan. In de kustregio zijn geen gezondheidszorgfaciliteiten met een snoezelruimte voor sensorische integratie behandeling voor deze kinderen. Dit betekent dat als kinderen deze behandeling nodig hebben, ze meer dan 701,6 km moeten reizen om toegang te krijgen tot dergelijke zorg in de stad Nairobi.

We bieden momenteel bezigheidstherapieën aan meer dan 100 kinderen met speciale behoeften. Het gaat hierbij om kinderen met cerebrale parese, hemiparese, hydrocephalus, klompvoet, het syndroom van Down, autisme, aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD), motorische coördinatieproblemen of kinderen die hun mijlpalen met vertraging halen.

Meer dan 50% van deze kinderen met speciale behoeften heeft problemen met sensorische integratie, waarvoor we niet de juiste middelen hebben om hun vermogen om sensorische informatie te verwerken en te integreren, te verbeteren. Dit betreft vooral kinderen met autismespectrumstoornissen, cerebrale parese, met problemen met de vestibulaire coördinatie, problemen met het verwerken van sensorische prikkels, ADHD, slechte visueel-motorische coördinatie, slecht statisch evenwicht, slechte symmetrische/asymmetrische bilaterale coördinatie, en slechte motorische coördinatie.

Met dit project wil ik ervoor zorgen dat we deze kinderen een sensorische integratie behandeling kunnen geven. Daarom wil ik een snoezelkamer creëren in LungaLunga in Kenia.

Het project

Het project betreft het installeren en inrichten van een snoezelruimte voor sensorische integratietherapie voor kinderen met special needs. De sensorische integratietherapieën zullen kinderen helpen om rustig te worden, hun bewustzijn te verhogen, hun welzijn te verbeteren, sociale vaardigheden te verbeteren, concentratievermogen en aandacht te verbeteren, de ontwikkeling van sensorische motorische vaardigheden te verbeteren en cognitieve vaardigheden te verbeteren.

Het verbeteren van de vaardigheden van kinderen met speciale behoeften om sensorische informatie te verwerken en te integreren is een basis voor een grotere onafhankelijkheid en deelname aan activiteiten van het dagelijks leven. Dit draagt bij aan hun welzijn en het verbetert hun kwaliteit van leven. De snoezelruimte zal gebruikt worden voor:

  • Sensorische integratietherapieën
  • Zintuiglijke verkenning
  • Vestibulaire en proprioceptieve activiteiten
  • Visuele stimulatie
  • Interactieve spellen
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen
  • Auditieve ervaringen

Het doel

Het verbeteren van de vaardigheden van kinderen met speciale behoeften om sensorische informatie te verwerken en te integreren als basis voor een grotere onafhankelijkheid. Deelname voor de kinderen aan activiteiten van het dagelijks leven, en om hun algemeen welzijn en kwaliteit van leven te verbeteren.